Мета: Виявити результати, перевірити якість
засвоєння учнями знань, набутих умінь та навичок з цивільної оборони. Формувати
вміння спостерігати, аналізувати, робити висновки; правильно і критично
оцінювати свою поведінку в надзвичайній ситуації, а також вчинки товаришів,
знаходити правильне рішення. Виховувати потребу жити в мирі та злагоді, бажання
прийти на допомогу ближньому, займатися фізкультурою та спортом для зміцнення
здоров`я.
Обладнання: таблиці
«Надзвичайні ситуації»; ілюстрації з теми ЦО; засоби захисту людини (протигаз,
ватно-марлева пов’язка, респіратор); аптечка, малюнки дітей з теми «Цивільна
оборона»,
карта-схема.
Хід уроку
1. Організація класу.
2. Повідомлення теми, мети, завдань уроку;
актуалізація опорних знань.
3.Вступне слово вчителя:
„Ми живемо на прекрасній планеті Земля. Це єдина планета, де є блакитні
озера та річки, зелені ліси та гаї, різноманітні звірі й птахи, які роблять
чудовою і цікавою кожну мить людського життя.
Все це подарувала людині матінка Природа, а вже людина створила віз та автомобіль, хатку
та хмарочос, невеликі майстерні та заводи-гіганти. І чим складнішою та
досконалішою ставала техніка, тим більшу загрозу вона приносила в життя людини.
Та й матінка Природа мала в запасі шторми
й урагани, повені й засухи.
А ми маємо вміти виживати в таких
умовах, вміти запобігати лиху,
врятувати себе і допомогати іншим у
разі небезпеки.
Сьогодні у
нас, діти, надзвичайний урок. У нас урок з цивільної оборони. Що таке ЦО?
Учень: ЦО – державна система органів управління, сил і засобів, що створюється
для організації і забезпечення захисту населення від наслідків надзвичайних
ситуацій техногенного, екологічного, природного та військового характеру.
Повідомлення «Що таке цивільна оборона» готують учні, –
помічники.
Вчитель: Один раз на рік в кожному навчальному
закладі проводиться день ЦО. Щоб бути завжди готовими та вміти правильно діяти.
І ось сьогодні ми з вами узагальнимо наші знання про існуючі надзвичайні
ситуації; згадаємо правила користування індивідуальними засобами захисту.
- Які ви знаєте індивідуальні засоби захисту?
(Протигази, ватно-марлеві пов’язки, респіратори, захисні костюми).
3. Створення проблемної ситуації.
(Лунає сирена).
Вчитель: Діти, що може означати цей сигнал?
(Для звернення уваги населення в екстрених
випадках (надзвичайних ситуаціях) для передачі інформації включаються сирени, а
також інші сигнальні засоби (гудки фабрик, заводів, кораблів), які тривають 5
хвилин. Цей сигнал означає: «Увага всім!»
Бесіда.
- Що таке надзвичайна ситуація?
(Це порушення нормальних умов життєдіяльності
людей, що призводить до людських або матеріальних збитків).
- Які надзвичайні ситуації ви знаєте?
(Стихійні лиха, катастрофи, епідемії, пожежі,
аварії, озброєний напад, війна).
- Що таке стихійне лихо?
(Це катастрофічні процеси і явища природи, що
носять надзвичайний характер, призводять до порушення нормальної діяльності
людини, загибелі; пошкодженню та знищенню матеріальних цінностей).
- Які стихійні лиха ви знаєте?
(Землетрус, пожежа, підтоплення, ураган, зсуви,
сніжні заноси, селеві потоки, обвали, засуха).
- Які причини стихійного лиха? (Дії сил природи
або бездумна діяльність людей (наприклад: виробничі аварії).
Висновок: Тому щоб бути завжди готовими і правильно діяти в
різних ситуаціях і проводиться День ЦО.
- Які завдання ЦО в обороні України?
(Запобігання виникненню надзвичайних ситуацій;
оповіщення населення про загрозу і виникнення надзвичайної ситуації; захист
населення; організація і проведення рятувальних робіт в районах лиха;
організація життєзабезпечення населення під час надзвичайних ситуацій; навчання
населення діям в надзвичайних ситуаціях).
- Як дізнатися, яка надзвичайна ситуація
сталася?
(Після отримання звукового сигналу необхідно
увімкнути телевізор або радіоприймач і уважно прослухати інформацію про
обстановку, що сталася, та вказівки штабу ЦО).
Висновок: прослухавши інформацію штаба ЦО треба
діяти без паніки у строгому порядку до рекомендацій штаба.
Рекомендації штаба ЦО (повідомлення готують
учні).
Дії при землетрусі.
Якщо землетрус застав вас у будинку, найкраще
протягом 15-20 секунд вибігти на відкриту місцевість. Не можна стояти поблизу
будівель, високих стін; не користуйтесь ліфтом. Якщо неможливо вибігти на
вулицю сховайтесь під стіл, в шафу або відчиніть двері і станьте у дверний
отвір. Обличчя закрийте руками, щоб не поранитися склом. Тримайтесь подалі від
вікон та скляних перегородок.
Якщо підземні поштовхи застали вас на вулиці –
відійдіть далі від будівлі, ліній електропередач. Не торкайтесь обірваного
дроту – він може бути під напругою. В автобусі не треба зчиняти паніку, бити
вікна, рватися до дверей. Водій зупинить автобус і відкриє двері.
Дії при
повенях.
Якщо вода застала вас у полі, лісі, треба вийти
на підвищені місця або вилізти на дерево. Можна використати всі предмети, які
зможуть триматися на воді (дошки, уламки дерев). Якщо ви знаходитеся у домі,
треба перенести необхідне майно на вищі поверхи або в ті місця, які не
затоплюються водою. Обов’язково вимкнути газ. електрику, взяти документи, теплі
речі, їжу.
Дії при пожежі.
Палаючий будинок залишають накрившись з головою
мокрою ковдрою або верхнім одягом. В задимлених приміщеннях треба рухатися
поповзом або пригнувшись. Якщо пожежа застала вас в степу або в лісі, кордон
вогню слід переходити проти вітру, прикривши обличчя та голову одягом.
Правила
пожежної безпеки.
Забороняється:
- розводити багаття в лісах, заростях очерету,
поблизу хлібних полів;
- не можна палити сірники та кидати їх, не
загасивши в полі, лісі.
Правила поведінки вдома.
Обережно користуватися вогнем, нагрівальним,
електричним, газовим приладдям, не забувати вимикати після користування.
Сильнодіючі
отруйні речовини (СДОР).
СДОР – хімічні з’єднання, які пагубно впливають
на здоров’я людей, тварин і навіть рослин. На виробництві дуже часто
застосовують хімічні речовини. Якщо неправильно їх використовувати можна
отруїтися. З’являється тошнота, блювота, слабкість, головний біль, неприємні
відчуття в очах та гортані. Треба промити водою очі, ніс, ротову порожнину.
Вийти на свіже повітря та звернутися по допомогу до лікаря.
4.
Закріплення знань.
Вчитель: Як узнати, що сталася якась надзвичайна
ситуація? (Звучить звуковий сигнал, який триває 5 хвилин «Увага всім!»).
- Як цей сигнал може звучати в школі? (Довгий
дзвоник).
- Як дізнатися, яка надзвичайна ситуація
сталася? (Увімкнути телевізор або радіоприймач).
- Які засоби гасіння пожежі ви знаєте?
Гра «Відгадай слово»
1). Огнеаскивгни (вогнегасники).
2). Відра з доовю (водою).
3). Сокіп, ямлзе (пісок, земля).
Вчитель: Які засоби захисту ви знаєте?
1). Овсхщаи (сховища).
2).
Індивідуальні засоби:
- гапрозити (протигази).
- еспіраторра (респіратори).
- ватно-марлева в’язпоак (пов’язка).
- захисні юмкосит (костюми.)
5.
Практична робота.
Вчитель: Ми вже з вами вміємо користуватися
протигазом, респіратором та ватно-марлевою пов’язкою. Ще раз згадаємо, як
називається протигаз, респіратор та ватно-марлева пов’язка.
Підготовлені учні демонструють класу, як
правильно надівати індивідуальні засоби захисту: протигаз, респіратор,
ватно-марлеву пов’язку).
Гра «Хто швидше?» (Учні надівають ватно-марлеві
пов’язки).
6. Підсумок уроку.
Тест.
- Як ти дізнаєшся про те, що сталася надзвичайна
ситуація?
а) по книзі;
б) по телевізору;
в) почувши сирену;
г) з газети.
- У випадку надзвичайної ситуації ти будеш діяти
згідно:
а) поради друзів;
б) вказівкам штабу ЦО;
в) нікого не буду слухати.
- У разі землетрусу ти:
а) будеш дивитися у вікно;
б) вийдеш на відкриту місцевість;
в) зайдеш у ліфт і спустишся вниз.
- У випадку пожежі ти:
а) залишиш приміщення;
б) сховаєшся у шафі.
- Які засоби захисту тобі відомі?
а) гарний одяг;
б) протигаз;
в) солодощі;
г) ватно-марлева пов’язка.
- Що необхідно взяти з собою у випадку надзвичайної
ситуації?
а) іграшки;
б) документи;
в) одяг;
г) цукерки і печиво.
III. Заключне слово вчителя
Сьогодні на уроці ми засвоїли
основні поняття з цивільного захисту, навчилися користуватися протигазами,
врятували потерпілих.
І все для того, щоб бути завжди готовими
і правильно діяти в різних ситуаціях.
|